Vær aktiv gennem graviditeten

Mange oplever gener og komplikationer i forbindelse med graviditeten. Det kan være invaliderende og hæmmende i hverdagen for den enkelte og i værste fald ende med en sygemelding. Men risikoen for komplikationer kan reduceres gennem motion og målrettet træning. Det har fysioterapeuterne Mille og Rikke god erfaring med. Her får du deres bedste råd til en god graviditet. 

Hold komplikationer og sygemelding på afstand:

Stadig flere oplever komplikationer og gener i forbindelse med deres graviditet. Bækken, ryg og lænd belastes, i takt med at ugerne går. For nogle bliver det en smertefuld affære, der desværre kan føre til tidlig sygemelding under graviditeten.

Særligt bækkenløsning og smerter i lænd og ryg holder mange i sofaen, men ro og hvile løser ikke altid problemerne. Mange af de gener, som gravide oplever, kan faktisk undgås med bevægelse og træning, fortæller fysioterapeut Rikke Stistrup fra FysioDanmark Ølstykke, der både behandler og tilbyder før- og efterfødselstræning for gravide.

”Jeg oplever desværre ofte, at gravide sygemeldes med bækkenløsning tidligt i graviditeten, og desværre henvises til sofaen – men det er en misforståelse, at smerter fra bækkenet skal behandles med hvile: Træner vi ikke musklerne, vil bækkenet lettere kunne forskyde sig og give smerter. Vi skal derfor fokusere på at styrke muskulaturen og skabe stabilitet, ikke på helt at opgive motionen,” fortæller Rikke. Hun mener, at flere helt kan undgå sygemelding, hvis de får hjælp til den rette træning og holder sig aktive.

Manglende bevægelse giver smerter

En markant årsag til, at flere oplever problemer, er, at vi i stigende grad har stillesiddende arbejde og bevæger os for lidt i løbet af dagen. Stillesiddende arbejde betyder, at særligt ryg, lænd og bækken belastes under graviditeten, og det giver smerter, men det giver også problemer som inkontinens, forstoppelse og forhøjet blodtryk. Og det rammer rigtig mange. Rikke opfordrer til, at gravide er aktive minimum 30 minutter om dagen og gerne på en måde, hvor man kombinerer konditions- og styrketræning.

Gravide, som er i fysisk god form, oplever generelt en lavere forekomst af komplikationer under graviditeten, men også under fødslen. Konditions- og styrketræning øger udholdenheden og gør, at man kommer hurtigere på benene efter fødslen. Det er vigtigt at kombinere konditions- og styrketræning, så man specifikt træner ryg-, mave- og bækkenmuskulatur, samtidig med at man får pulsen op.”

Og så skal det ikke være nogen hemmelighed, at motion har en positiv effekt på psyken under graviditeten, fortæller fysioterapeut Mille Andersen

”Mange af de gener, gravide oplever, er både smertefulde og ubehagelige, og det påvirker humøret. Regelmæssig motion giver en bedre fordøjelse, lindrer smerter, mindsker vand i kroppen og forebygger inkontinens – og så bliver vi generelt gladere, når vi bevæger os og kommer ud i den friske luft.”

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

fourteen − 7 =